Αύξηση της προβληματικής χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των νέων μετά την πανδημία

Αύξηση της προβληματικής χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των νέων μετά την πανδημία
Μια ευρεία διεθνής μελέτη αποκαλύπτει ότι η «προβληματική» χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει αυξηθεί δραματικά μεταξύ των νέων μετά την πανδημία. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές πραγματοποίησαν έρευνα σε σχεδόν 280.000 παιδιά ηλικίας 11, 13 και 15 ετών σε 44 χώρες. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2022, το 11% των συμμετεχόντων ανέφερε προβληματική χρήση αυτών των μέσων, σε σύγκριση με το 7% το 2018.

Η διεθνής συντονίστρια της μελέτης, δρ Jo Inchley από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, επισήμανε ότι η έρευνα δείχνει ότι η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι πιο συχνή στους 13χρονους, με τα κορίτσια να αναφέρουν περισσότερα προβλήματα σε σχέση με τα αγόρια. Η μελέτη κατέδειξε επίσης τον χρόνο που περνούν οι νέοι στο διαδίκτυο. Οι έφηβοι αναφέρουν σχεδόν καθημερινή διαδικτυακή επαφή με φίλους και άλλους και αυτό αυξάνει τις ανησυχίες για την ψηφιακή τους παρουσία.

Όσον αφορά την κατηγοριοποίηση των νέων, η έκθεση υποδεικνύει ότι οι έντονοι αλλά όχι προβληματικοί χρήστες έχουν καλύτερες κοινωνικές συνδέσεις σε σύγκριση με τους «προβληματικούς» χρήστες. Οι τελευταίοι εμφανίζουν συμπτώματα εθισμού, όπως παραμέληση άλλων δραστηριοτήτων και αδυναμία ελέγχου της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οι κίνδυνοι αυτοί είναι εντονότεροι για τα αγόρια και περιλαμβάνουν και τα «προβληματικά παιχνίδια».

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε από το ευρωπαϊκό τμήμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), υπογραμμίζει ότι η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έχει και θετικές και αρνητικές επιπτώσεις. Ο δρ. Χανς Χένρι Π Κλούγκε δήλωσε την ανάγκη για περισσότερη εκπαίδευση στον ψηφιακό αλφαβητισμό ώστε οι νέοι να αναπτύξουν μια υγιή προσέγγιση στη διαδικτυακή τους παρουσία.

Για να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές συνέπειες της υπερβολικής χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, προτείνεται η ενίσχυση της εκπαίδευσης στον ψηφιακό εγγραμματισμό στα σχολεία και η βελτίωση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Η υποστήριξη της ανοιχτής συζήτησης για την ψηφιακή ευημερία μέσα στις οικογένειες και η εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας είναι επίσης κρίσιμες.

Τέλος, πρέπει να υπάρξει λογοδοσία για τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώστε να διασφαλίζεται ότι εφαρμόζουν περιορισμούς ηλικίας και υπεύθυνο σχεδιασμό για τους νέους χρήστες. Όπως επισημαίνει η Άννα Κοκκέβη, η πρόοδος στον τομέα του ψηφιακού εγγραμματισμού απαιτεί συνεργασία μεταξύ εφήβων, γονέων και εκπαιδευτικών.

Πηγή: newsbomb.gr