Η αναβίωση ενός 1000 ετών σπόρου αποκαλύπτει πιθανές βιβλικές ρίζες ενός μυστηριώδους δέντρου

Οι επιστήμονες κατάφεραν να αναβιώσουν έναν μυστηριώδη σπόρο ηλικίας 1.000 ετών που ανακαλύφθηκε στην έρημο της Ιουδαίας. Ο σπόρος, από τον οποίο αναπτύχθηκε ένα δέντρο που ονομάζεται «Sheba», μπορεί να σχετίζεται με μια χαμένη γενεαλογία που αναφέρεται στη Βίβλο. Σύμφωνα με το LiveScience, οι ερευνητές εργάστηκαν σχεδόν 14 χρόνια για να επιτύχουν την ανάπτυξη του δέντρου, το οποίο έχει πλέον ύψος περίπου 3 μέτρα. Αυτό επιτρέπει στους επιστήμονες να περιγράψουν λεπτομερώς τα χαρακτηριστικά του και να εκτελέσουν αναλύσεις DNA, χημικές και ραδιοάνθρακα.

Ο αρχαίος σπόρος, που χρονολογείται μεταξύ 993 και 1202 μ.Χ., βρέθηκε σε μια σπηλιά στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Πιθανότατα προήλθε από έναν πληθυσμό δέντρων που δεν υφίσταται πια και που προέρχεται από την περιοχή του Νότιου Λεβάντε, περιλαμβάνοντας το σημερινό Ισραήλ, την Παλαιστίνη και την Ιορδανία. Είναι ο πρώτος σπόρος αυτού του είδους που ανακαλύπτεται εκεί.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι το Sheba μπορεί να είναι η πηγή του βιβλικού «tsori», ένα ρητινώδες εκχύλισμα που σχετίζεται με θεραπευτικές ιδιότητες και εμφανίζεται σε κείμενα των Γενέσεως, Ιερεμία και Ιεζεκιήλ. Η ταυτότητα του βιβλικού «tsori» αποτελεί εδώ και καιρό αντικείμενο συζήτησης, καθώς συνδέεται με την ιστορική περιοχή της Γκιλεάδ, που βρίσκεται ανατολικά του ποταμού Ιορδάνη.

Μέχρι σήμερα, το Sheba έχει αναγνωριστεί ως μέλος του γένους Commiphora, το οποίο ανήκει στην οικογένεια του μύρου και του λιβανιού. Παρά το γεγονός ότι παραμένει άγνωστο σε ποιο συγκεκριμένο είδος ανήκει, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι έχει πολύ κοντινές σχέσεις με τρία άλλα είδη, ενώ οι δεσμοί του με εκείνα που παράγουν αρωματικές ρητίνες είναι ασθενέστεροι. Αν και αρχικά υπήρξε η πεποίθηση ότι το Sheba θα μπορούσε να είναι υποψήφιο για το ιστορικό «Βάλσαμο της Ιουδαίας», η έλλειψη αρωματικών ενώσεων ώθησε τους επιστήμονες να επανεξετάσουν αυτή την εκτίμηση.

Αντίθετα, οι αναλύσεις αποκάλυψαν ότι το Sheba περιέχει ποικιλία φαρμακευτικών ιδιοτήτων. Η χημική ανάλυση των φύλλων και της ρητίνης του δυναμικού του δέντρου έδειξε ότι είναι πλούσιο σε πεντακυκλικά τριτερπενοειδή, που διαθέτουν αντιφλεγμονώδεις και αντικαρκινικές ιδιότητες. Επίσης, υψηλά επίπεδα σκουαλένιου, μιας φυσικής λιπαρής ουσίας με ευεργετικές ιδιότητες για το δέρμα, καταγράφηκαν.

Παρ’ όλο που οι επιστήμονες πιστεύουν ότι το Sheba μπορεί να εκπροσωπεί μια εξαφανισμένη γενεαλογία που κάποτε υπήρχε στην περιοχή και σχετίζεται με το βιβλικό tsori, η έρευνα για τη δραστική ουσία πίσω από το ιστορικό Ιουδαϊκό Βάλσαμο συνεχίζεται. Υπάρχει η πιθανότητα να μην έχει αναγνωριστεί ακόμη το είδος Commiphora που επιβιώνει σήμερα ως το βάλσαμο της Ιουδαίας.

Πηγή: newsbomb.gr