Συγκεκριμένα, οι μαθητές που συμμετέχουν στη διαδικασία διαμεσολάβησης συντάσσουν ένα συμφωνητικό, το οποίο περιλαμβάνει τέσσερα στάδια. Κατά την αρχή της διαδικασίας, είναι σημαντικό να υπάρχει θερμή υποδοχή και εγκαθίδρυση κλίματος εμπιστοσύνης. Οι διαμεσολαβητές επιδεικνύουν ενσυναισθησία και ενεργητική ακρόαση, αποσκοπώντας να κατανοήσουν τα συναισθήματα και τις ανάγκες των διαδίκων.
Ακολουθούν τέσσερα στάδια, τα οποία περιλαμβάνουν την προετοιμασία του χώρου για τη διαδικασία, την ακρόαση των εμπλεκόμενων με αναλυτικές ερωτήσεις, την ενθάρρυνση των συμμετεχόντων να ορίσουν το πρόβλημα και τις προτεινόμενες λύσεις, καθώς και την εφαρμογή των συμφωνιών που θα προκύψουν.
Ο ορισμός εκπαιδευτικών συντονιστών και οι κανόνες για τη διαδικασία διαμεσολάβησης είναι επίσης κρίσιμοι. Οι διαμεσολαβητές οφείλουν να παραμένουν ουδέτεροι και να διασφαλίζουν εμπιστευτικότητα, ενώ οι συμμετέχοντες πρέπει να είναι ανοιχτοί και να αποφεύγουν προσβολές.
Η επιτυχία της πρωτοβουλίας εξαρτάται από την εθελοντική συμμετοχή των σχολείων αλλά και από την υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας, για την οποία απαιτείται ενδιαφέρον και δέσμευση για τη διατήρηση ενός αποτελεσματικού προγράμματος.
Πηγή: newsbomb.gr